16.06.2020r. ŻYCIE W GOSPODARSTWIE WIEJSKIM
- Co robi rolnik? – swobodna rozmowa, zabawa naśladowcza.
https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE&list=PLkUbumu1f00rHlurNOMuNF0HaNB9ZiG6E
Rodzic rozmawia z dzieckiem o zawodzie rolnika. Kim jest rolnik, co robi, czym się zajmuje. Co zawdzięczamy pracy rolnika.
Rolnik to osoba, która uprawia ziemię. W swojej pracy używa wiele maszyn – np. traktory, siewniki, kombajny, ciągniki, sadzarki. Rolnikom zawdzięczamy wszystkie produkty, które jemy – warzywa, owoce, mąkę, chleb itd. W swoich gospodarstwach hodują zwierzęta gospodarskie – krowy, owce, konie, kozy, świnie, drób – kaczki, kury, gęsi, indyki, oraz króliki. Praca rolnika jest ciężka i trwa codziennie przez cały rok.
Zabawę rozpoczyna rodzic od zdania:
Rolnik codziennie ma dużo zajęć, np. musi bardzo wcześnie wstać i…… DZ. wymienia nazwę czynności jaką wykonuje rolnik i wraz z rodzicem ją pokazuje.
- Dziwne rozmowy – słuchanie piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=qc5a7O1odnI
- Zwierzątka – zabawa dydaktyczna.
Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające młode zwierzęta oraz dorosłe – dziecko próbuje wskazać i nazwać dzieci tych zwierząt.
- Głodne maluchy – zabawa dźwiękonaśladowcza
Utrwalenie nazewnictwa młodych zwierząt zamieszkujących gospodarstwo wiejskie. Rodzic – gospodarz woła: Gdzie są cielątka/prosiaczki/kaczuszki/kurczaczki.?itp.Dziecko odzywa się udając dźwięk zbliżony do zwierzątka.
5. Zadania w kartach pracy s. 36 (czterolatki), dla chętnych załącznik
6.Tu mieszkamy – wykonanie makiety budynków w gospodarstwie wiejskim
Dopasowywanie zwierząt do ich domów.
Potrzebne będą: tekturowe pudełka, wycięte ilustracje zwierząt,klej,nożyczki,kolorowy papier, tektura.
Rodzic może napisać drukowanymi literami nazwę budynku (obora, kurnik, chlew, stajnia, stodoła, spichlerz, dom) i głośno powtarza nazwy budynków, dzieląc je na sylaby – aby dziecko utrwaliło nazwy tych budynków.