18.06.2020 r. Z pamiętnika podóżnika

18.06.2020 r. Z pamiętnika podóżnika

Witajcie dzieciaczki. Czy chcecie dowiedzieć się w jaki sposób unoszą się balony, którymi można podróżować? Zapraszamy do wykonania eksperymentu. Życzymy udanej zabawy.

  •  ƒ Jak można podróżować? – twórcza rundka.

Rodzice  zapytajcie dzieci : Jak można podróżować?

Rodzice zwróćcie uwagę, że można wymieniać nie tylko pojazdy, którymi się przemieszczamy (np. pociągiem, rowerem, pieszo), lecz także, w jaki sposób (np. z uśmiechem na twarzy, w pośpiechu). ƒ

  • ƒ „Z wiatrem” – słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści. Rodzice przeczytajcie tekst.

Było upalne lato. Rozgrzane, pachnące słońcem powietrze drgało od skwaru. Na ukwieconej łące Baj i Bajeczka puszczali latawce. Latawiec Bajeczki miał kształt wielkiej stokrotki, a Baja – smoka z otwartą paszczą. – Dzieci chowajcie się do cienia! – zawołała siedząca pod drzewem mama. Wtem silny poryw wiatru wyrwał z rąk rodzeństwa sznurki i oba latawce poszybowały w górę… Leciały jeden obok drugiego, kołysząc się i wirując, niesione podmuchami wiatru… – Ciekawe, co na to powiedzą ptaki – zadumała się Bajeczka. – Powiedzieć, to nic nie powiedzą, ale pewnie się zdziwią – odparł Baj. – Nie stójcie na trawce! – Gonimy latawce! – rozległ się za nimi znajomy głos. – O! Owieczka! – ucieszyła się Bajeczka na widok owieczki w słomkowym kapeluszu. – O! Balon! – ucieszył się Baj na widok owieczki w balonie. Rodzeństwo ochoczo wskoczyło do kosza balonu i za moment cała trójka szybowała wysoko w pogoni za latawcami. – Latamy jak ptaki! Z każdej strony otacza nas powietrze! – krzyknął Baj. (…) – Wszystko jest takie malutkie! A ludzie wyglądają jak robaczki! O, tam jakaś pani wiesza pranie! – zauważył Baj. (…) – Ojej! Ale kiwa! – przestraszyła się Bajeczka, gdy uderzony podmuchem wiatru balon przechylił się na lewą stronę. Ale Bajowi bardzo się to podobało. (…) I właśnie w tej chwili wiatr zatańczył oberka, zakręcił, zawirował i przygnał oba latawce wprost do rąk Baja i Bajeczki. – Trzymaj się mocno, Bajeczko! – upomniał siostrę Baj. – Przecież trzymam! Już mi nie ucieknie! – uspokoiła brata Bajeczka. Latawce były uratowane! (…) I po chwili balon wylądował miękko na łące, tuż obok taty i mamy. – Jak się macie?! – krzyknęła do nich owieczka. – Dzień dobry! Co za spotkanie! Ucieszyli się mama i tata. (…) – A może udalibyśmy się wszyscy na wspólną wyprawę w nieznane? – zaproponowała owieczka. (…) – Mam pomysł na wspólną wyprawę! (…) – Jaki pomysł? – zainteresowali się wszyscy. – Nie powiem – odpowiedziała owieczka. – Może wyprawa w kosmos? – powiedział z nadzieją Baj. – Nie! Do dżungli! Takiej pełnej małp, krokodyli i węży! – zawołała Bajeczka. – Ja bym wolał na biegun północny – oznajmił tata. – Na biegun północny? – wzdrygnął się na samą myśl o lodowatym biegunie Baj. – To ja wolę zostać w domu. – Moglibyśmy cofnąć się w czasie. Długie suknie, kapelusze, wachlarze … – rozmarzyła się mama. – Zgadujcie, zgadujcie! I tak nie zgadniecie! Wymyśliłam coś specjalnego! Ale nie powiem! To będzie niespodzianka! – cieszyła się owieczka. I tak gwarząc sobie wesoło, wędrowali przez pachnącą trawą łąkę. A dookoła kwitło upalne, skąpane w słońcu lato.
Małgorzata Strzałkowska  „Baj, Bajeczka i zaczarowana owieczka”,

  • Rodzice zadajcie pytania:

Gdzie bawili się Baj i Bajeczka?

Dokąd lecieli balonem?

Czy dotarli do celu wyprawy?

Na jaki pomysł wpadła owieczka?

Dokąd na wyprawę chcieli wyruszyć poszczególni członkowie rodziny?

A Ty gdzie chciałbyś wyjechać na letnią wyprawę?.

  • ƒ Dlaczego balon lata? – eksperymenty z balonami.

Dzieci nadmuchajcie balon poproście rodziców o zawiązanie. Sprawdźcie, czy balon unosi się w powietrzu czy opada. Wspólnie  z rodzicem zastanówcie się, dlaczego ich balony, chociaż małe, nie unoszą się, a wielkie balony potrafią wznieść się w powietrze i unieść nawet kosz z pasażerami.

Następnie rodzice wyjaśnijcie, że wszystko dzieje się za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić, rodzice przygotujcie dwie miski z wodą (w jednej gorącą, w drugiej z zimną) oraz szklaną butelkę i balonik. Dzieci nałóżcie balonik na szyjkę butelki. Rodzice włóżcie ją do miski z bardzo gorącą wodą. Powietrze, które ogrzało się w butelce, unosi się i wypełnia balonik. Kiedy butelka zostanie włożona do miski z lodowatą wodą, wtedy powietrze się ochładza i balonik się kurczy. Podobnie jest w przypadku dużych balonów. Gdy wypełniają się ciepłym powietrzem, pęcznieją i unoszą się, gdy powietrze w nich stygnie, opadają

Życzymy udanej zabawy

Zobacz także:

OWOCOWE PRZYSMAKI

OWOCOWE PRZYSMAKI

Nasze najmłodsze przedszkolaczki z grupy Biedroneczek bardzo lubią owoce. Dzieci wiedzą, że są one smaczne i zawierają mnóstwo witamin, które...

Opublikowano