23.06.2020 r. NA WYSPACH BERGAMUTACH
Dzień dobry dzieci. Dzisiaj wybierzemy się na Wyspy Bergamuta. Życzymy udanej podróży.
- Jaka to figura? – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Dzieci nazwijcie przedstawione na ilustracji figury geometryczne i pokolorujcie je.
Następnie policzcie figury i rysuje odpowiednią liczbę kresek, a kto potrafi spróbujcie napisać odpowiednią cyfrę.
- Co pływa, co tonie? – eksperymenty z wodą.
Rodzice przynieście szerokie naczynie wypełnione wodą. Następnie wspólnie z dziećmi ułóżcie na wodzie różne przedmioty: klucze, papierową łódkę, kulkę z plasteliny, kawałek drewienka.
Dzieci spróbujcie powiedzieć, które przedmioty będą pływać, a które zatoną. Rodzice zapytajcie, dlaczego duże statki nie toną. Następnie zaprezentujcie eksperyment, w którym wyjaśnicie, że duże znaczenie ma budowa przedmiotu. Kulkę z plasteliny, która wcześniej zatonęła, ugniećcie w kształt łódeczki i ułóżcie na wodzie. Będzie ona pływać, a dziecko uświadomi sobie, że nie zawsze to, co jest ciężkie, będzie tonąć.
Środki dydaktyczne: szerokie naczynie wypełnione wodą, klucze, papierowa łódka, kulka z plasteliny, kawałek drewienka
- List w butelce – słuchanie wiersza J. Brzechwy „Na wyspach Bergamutach”.
Jan Brzechwa
Na wyspach Bergamutach
N a wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach,
Widziano także osła,
Którego mrówka niosła,
Jest kura smograjka
Znosząca złote jajka,
Na dębach rosną jabłka
W gronostajowych czapkach,
Jest i wieloryb stary,
Co nosi okulary,
Uczone są łososie
W pomidorowym sosie
I tresowane szczury
Na szczycie szklanej góry,
Jest słoń z trąbami dwiema
I tylko… wysp tych nie ma.
https://www.youtube.com/watch?v=o_ECELn4O_s
Co tu nie pasuje? – rozmowa na temat wiersza. Po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmiku, dzieci wymieńcie, które jego fragmenty są zabawne i dlaczego. Zastanówcie się, co niezwykłego można by jeszcze zobaczyć na Wyspach Bergamutach, co nie zostało opisane w wierszu.
- Na opak – twórcza zabawa ruchowa.
Rodzice przypomnijcie dziecku, że na Wyspach Bergamutach wszystko jest na opak. Kiedy ktoś mówi, że idzie do przodu, to się cofa, a kiedy mówi „wstań”, prosi żeby usiąść. Dlatego teraz, gdy rodzice powiedzą, aby coś zrobiło, ma zrobić wszystko odwrotnie, np. prowadzący mówi: Dotknij swojego nosa, a dziecko dotyka każdej części ciała, tylko nie nosa.
- Krajobraz Wysp Bergamuta – zabawa plastyczna.
Dzieci zastanówcie się, jak może wyglądać krajobraz na wyspie, co robią zwierzęta, jak zachowują się ludzie, jakie rośliny rosną. Następnie narysujcie pastelami na dużym arkuszu papieru swoje wyobrażenia.